Дневен център за стари хора (ДЦСХ)
Адрес: гр. Сливен, ул. „Никола Михайловски” № 26
тел: 044/623 323
Същност и целева група
Социалните услуги, предоставяни в Дневен център за стари хора (ДЦСХ), са едни от най-добрите варианти за посрещане на нуждите на възрастните хора, в среда максимално доближена до домашна обстановка, където старите хора, могат да прекарат деня си, да осмислят свободното си време, да разширят контактите си и да задоволят ежедневните си потребиности. В ДЦСХ се осигурява една много търсена и със силен социален ефект услуга в общността, при която потребителите не се откъсват от семейната среда и имат възможност да водят самостоятелен живот; да се интегрират в обществото; да се разчупи социалната изолацията, в която хората попадат след излизането им от трудоспособна възраст и по-лесно да се преодолява психологическата бариера, която ги кара да се чувстват ненужни.
Дневният център е комплекс от социални услуги, които създават условия за цялостно обслужване на потребителите през деня, свързани с предоставяне на храна, задоволяване на ежедневните, здравни и психо-социални потребности, както и на потребностите от организация на свободното време и лични контакти, на лица в надтрудоспособна възраст.
Функцията на тази социална услуга е подкрепяща, тоест тя се предоставя вследствие на идентифициран риск и /или за задоволяване на специфична потребност. Социалната услуга е предназначена за пълнолетни лица в надтрудоспособна възраст. Ползването на социалната услуга е дългосрочно. Услугата се предоставя в специализирана среда. Доставчик на социалната услуга е община Сливен.
Основни дейности
На територията на Дневния център се предоставяте следните социални услуги:
- Обучение за придобиване на умения за пълнолетни лица;
- Информиране и консултиране;
- Застъпничество и посредничество.
Всички провеждани дейности в ДЦСХ са описани в разработените програми за нуждите на потребителите на ДЦСХ:
Връзка и взаимодействие с отделни институции;
Предоставяне на достъп до всякакви публични услуги като здравеопазване и други социални услуги. Помощ при подаване и кандидатстване за издаване на документи. Помощ за намиране на жилище. Помощ за получаване на ТЕЛК или пенсия. Уреждане на всякакъв вид взаимоотношения между отделната личност и институциите
Социално – информативна подкрепа”;
Подкрепата се извършва в три направления
1. Юридическо консултиране
Състои се в дейности, по запознаване със законодателството, касаещи нуждите и потребностите на потребителите. Насочване към специалисти- юристи, с цел разрешаване на даден проблем и др. Запознаване с различните закони като например Закона за хората с увреждания, Закон за социалното подпомагане, Закона за социалните услуги и др.
2. Социално консултиране
Социалната работа се свързва с участието на клиента и взаимодействието му със социалния работник.
Тя представлява: Установяване на трудностите, проблемите в живота на клиента и улесняване на отношението му към тях. Преценка на състоянието на личните ресурси, потенциали, желания, нагласи, бариери, отговорности и необходимите стъпки за тяхното преодоляване. Дискутират се въпроси като: социални проблеми, създадени от увреждане, скрита дискриминация и други. Дейността е от изключителна важност за преодоляване на социалната изолация на потребителите на ДЦСХ. Тя съдейства за повишаване мотивацията за преодоляване на социалната изолация, формиране на гражданска култура и активно поведение, усвояване на умения за равнопоставен достъп до публични услуги, реализиране на регламентирани права, облекчения и преференции. Потребителите получават знания в сферата на трудовата експертиза, пенсионното осигуряване, социалното подпомагане, необходимите документи за получаване на помощни средства, здравното обслужване, и др.
3. Здравно консултиране
Дейността включва:
- Консултиране на потребителите за здравословен начин на живот, съобразен с степента на увреждането.
- Предоставяне на актуална информация за напълно и частично платените от ЗОК лекарствени средства и клинични пътеки.
Мобилна подкрепа” за потребители и кандидат потребители на социални услуги в ДЦСХ;
Посещение в дома на потребителите. Посещение в дома на кандидат потребителя. Пазаруване на храна, лекарства и дребни вещи за дома. Посещение в институции и др. сгради и заведения. Заплащане на битови сметки. Придружаване на излети разходка, участие в културни мероприятия и др. - /групови занимания/ Организиране и подкрепа при различни дейности, провеждани извън дневния център, забавления, комуникация и поддържане на социални контакти.
„Хигиена и здраве“;
Придобиване и/или запазване на вече придобити умения, за водене на независим на живот, справяне с проблеми и затруднения, социално включване/общуване, взаимодействие в различни социални ситуации и др. по отношение здравето на нашите потребители. Насочване към медицински специалисти, оказване на първа помощ при необходимост и ползване на медикаменти от спешен шкаф. Участие в организирани здравни беседи, намиране на информация за медикаменти, билколечение, народна медицина, модерни лечения и др. Осигуряване на условия за превенция на социално значими заболявания чрез лекционни материали, беседи, презентации, изнесени от соц. работник или лектори – медицински специалисти. Получаване на обратна връзка от потребителите лично, чрез наблюдение или дистанционно /по телефон/ за здравословното им състояние към момента и поддържане на връзка с техните близки и личен лекар при непредвидена ситуация.
"Социални дейности";
Придобиване и/или запазване на вече придобити умения, за водене на независим на живот, справяне с проблеми и затруднения, социално включване/общуване, взаимодействие в различни социални ситуации и др./.
"Трудова дейност";
Постигане на самостоятелност и улесняване участието в обществения живот чрез придобиване на трудови навици, развиване на нови умения, осмисляне на времето и развиване на естетично чувство. Целта на трудотерапефтичните дейности в ДЦСХ е подбуждането на креативните /творческите/ и естетичните потребности на личността и нейното развитие.
И не на последно място Доставка на храна - дейност, удовлетворяващи специфичните потребности на потребителя; се цели задоволяване на всички потребности на потребителя за да се повиши качеството му на живот
Екип на дневния център за стари хора
Директор
Социален работник
Дневният център се ръководи от Директора на Домашен социален патронаж. Директора организира цялостната дейност в Дневния център, като основна цел на работата е комплексно въздействие, водещо до повишаване качеството на живот на възрастните хора.
Допустим брой потребители
20
Условия и ред за ползване на социалната услуга
Лицата, отговарящи на целевата група, желаещи да ползват социалните услуги в Дневен център за стари хора, заявяват своето желание устно и/или писмено на място, по телефон или по електронен път в Дирекция "Социално подпомагане" - Сливен. При подаване на заявлението кандидат-потребителят декларира семейно положение, доходи и имуществено състояние. След проучване на потребностите на лицето се изготвя Предварителна оценка на потребностите (ПОП) за насочване за ползване на подходяща социална услуга в 20-дневен срок от датата на заявяване на желанието.
За ползване на услугите в Дневния център за стари хора се заплаща такса в размер 30% от дохода на лицата, съгласно Тарифа за таксите на социалните услуги, финансирани от републиканския бюджет.
За повече информация на телефони:
0877405471 – Драгомира Бочева - соц. работник
0879405475 – Христина Мураитова – Директор
Или на адрес: гр. Сливен, ул. „Никола Михайловски” № 26