Шум
Шумът е от основните неблагоприятни фактори, водещи до акустичен дискомфорт в околната среда. Вредното въздействие зависи от вида му и пораждащите го условия. В границите на Община Сливен се различават промишлен (производствен), транспортен, битов шум и шум от строителни дейности. В зависимост от характера (постоянен, периодично повтарящ се, прекъснат), честотния спектър и интензивността на шума, а така също и продължителността на експозиция, въздействието му е по-малко или повече вредно.
Съгласно Закона за зашита от шума в околната среда, за агломерации с над 100 000 жители по настоящ адрес се разработват стратегически карти за шум и план за действия към тях. Община Сливен не попада към тази категория, с което е уведомена писмено от МОСВ.
Ежегодно РЗИ - Сливен извършва измервания на нивото на шума предизвикан от транспорта. На територията на града има 20 пункта. Мониторинга се извършва по показател L – дневно ниво на шума, определящ дискомфорта през дневния период на денонощието (7.00 – 19.00 ч.)
Информация за шумовото натоварване на територията на гр. Сливен може да види в подробен доклад на интернет страницата на РЗИ Сливен: http://rzi-sliven.org/analizi/
Гранични стойности на показателите на шум в околната среда
Гранични стойности на показателите – дневно ниво (Lден), вечерно ниво (Lвечер) и нощно ниво (Lнощ) на шум в околната среда съгласно Приложение № 2 на Наредба №6 от 26 юни 2006 г. за показателите за шум в околната среда, отчитащи степента на дискомфорт през различните части на денонощието, граничните стойности на показателите за шум в околната среда, методите за оценка на стойностите на показателите за шум и на вредните ефекти от шума върху здравето на населението (ДВ. Бр.58/2006 г.)
Таблица №1
Граничните стойности на нивата на шума в помещения на жилищни и обществени сгради | ||||
---|---|---|---|---|
№ | Предназначение на помещенията | Еквивалентно ниво на шума, dB (А) | ||
ден | вечер | нощ | ||
1. | Стаи в лечебни заведения и санаториуми, операционни и зали. | 30 | 30 | 30 |
2. | Жилищни стаи, спални и помещения в детските заведения и общежития, почивни станции, хотелски стаи. | 35 | 35 | 30 |
3. | Лекарски кабинети в лечебни заведения и санаториуми, зали за конференции, зрителни зали на театри и кинозали. | 40 | 40 | 35 |
4. | Класни стаи и аудитории в учебни заведения за научноизследователска дейност, читални. | 40 | 40 | 40 |
5. | Работни помещения в административни сгради. | 50 | 50 | 50 |
6. | Кафе-сладкарници, столове, фоайета на театри и кинозали, клубове, бръснаро-фризьорски и козметични салони, ресторанти. | 55 | 55 | 55 |
7. | Търговски зали на магазини, зали за пътници в гари. | 60 | 60 | 60 |
Забележки:
- При въздействие на тонален или импулсен шум поправката е – 5 dB(A) и се отнася за помещенията от т.1 до т.5 от Таблица 1.
- Тонален шум е този, при който се чува звук с определена честота (тон).
- Импулсен е този шум, който се възприема като отделни удари и се състои от един или няколко импулса на звуковата енергия, като продължителността на всеки импулс е по-малка от 1s.
Таблица №2
Гранични стойности на нивата на шума в различните територии и устройствени зони и урбанизираните територии и извън тях | ||||
---|---|---|---|---|
№ | Територии и устройствени зони в урбанизираните територии и извън тях | Еквивалентно ниво на шума, dB (А) | ||
ден | вечер | нощ | ||
1. | Жилищни зони и територии. | 55 | 50 | 45 |
2. | Централни градски части. | 60 | 55 | 50 |
3. | Територии, подложени на въздействието на интензивен автомобилен трафик. | 60 | 55 | 50 |
4. | Територии, подложени на въздействието на релсов железопътен и трамваен транспорт. | 65 | 60 | 55 |
5. | Територии, подложени на въздействието на авиационен шум. | 65 | 65 | 55 |
6. | Производствено-складови територии и зони. | 70 | 70 | 70 |
7. | Зони за обществен и индивидуален отдих. | 45 | 40 | 35 |
8. | Зони за лечебни заведения и санаториуми. | 45 | 35 | 35 |
9. | Зони за научноизследователска и учебна дейност. | 45 | 40 | 35 |
10. | Тихи зони извън агломерациите. | 40 | 35 | 35 |
Забележка:
Граничната стойност на максималното ниво на шума при прелитане на летателно средство над определена територия е 85 dB(A).