Дневен център за деца с увреждания и Дневен център за пълнолетни лица с увреждания „Св. Стилиян Детепазител”

Дневен център за деца с увреждания и Дневен център за пълнолетни лица с увреждания

гр. Сливен, ж.к "Дружба" до бл. 10

Ръководител

Директор: Величка Авджиева

Телефон: 044/688 326; 044/667 112

E-mail: dcdmu@abv.bg; stilian_detepazitel@abv.bg


Същност

Социалната услуга "Дневен център" има за задача да подкрепя индивидуалното развитие, поддържане на придобитите способности и самостоятелността на децата и лицата с различна степен на затруднения и увреждания. Услугата включва разнообразни развиващи трудови и рехабилитационни дейности, насочени към поддържането и разширяването на социалните умения за обучение, заетост и самостоятелен живот на потребителите. Грижата се предоставя от мултидисциплинарен екип под формата на индивидуална и/или групова работа с потребителите, съобразена с възрастта, степента на автономност и възможностите за трудови дейности /при лицата/ и заетост, както и под формата на индивидуална (рехабилитационна) работа с всеки потребител.


Информиране и консултиране

  • На деца и лица с увреждания и семействата им с оглед достъп до обществени ресурси.
  • По въпроси свързани с превенция на рискове за личностно, образователно, здравно и социално развитие и функциониране на детето/лицето с увреждане.
  • Здравно консултиране – от медицински специалист в Дневните центрове.

Застъпничество и посредничество

Пред държавни институции; общински образователни и социални структури с оглед осигуряване на достъп до обществени ресурси като:

  • Съдействие за подготовка на документи и явяване на ТЕЛК/НЕЛК;
  • Съдействие пред медицинско или лечебно заведение относно достъп до здравни услуги и евентуално лечение.

Терапия и рехабилитация

Психологична подкрепа; терапия и социална рехабилитация с цел съхранение, развитие или възстановяване и поддържане на психическото равновесие; подкрепа за съхранение и възстановяване
на социалния и личен статус:

  • За детето/лицето с увреждане;
  • За детето/лицето и семейството.

Терапевтична подкрепа за мобилизиране на индивидуалния психосоматичен потенциал и оказва психологическа подкрепа на децата и лицата с увреждания и на техните семейства и близки за преодоляване на психологическите проблеми и за адаптиране към състоянието на хронично заболяване и/или увреждане.

Социална рехабилитация и оказване на социално – педагогическа подкрепа на процесите на социално включване на деца и лица, семейства и хората с увреждане, включително с тежки множествени увреждания - адаптиране към променените условия в семейния и социален живот на детето/лицето/семейството.

Физикална терапия и кинезитерапия - възстановява или подобрява засегнатите двигателни и др. функции, спомага за подобряване и стабилизиране на двигателния апарат и за по-висока степен на самообслужване. Развива и подобрява фината моторика.

  • Лечебна физкултура.
  • Масаж - релаксиращ метод за намаляване на мускулния тонус и подпомагане подобрението на контрактурите и движениет.
  • Криотерапия - оказва въздействие чрез кожния анализатор и съдейства за намаляване на мускулния тонус.
  • Хидромасаж - позволява безболезнено и приятно по-дълбоко масажиране, подпомагайки кръвообращението и максималната релаксация на мускулите при заболявания на опорно-двигателния апарат.
  • Физиотерапия - магнитотерапия/при хроничнопротичащи процеси и различни видове травми/.

Развиваща образователна и компенсаторна дейност - овладяване на умения в областта на познавателната сфера, стимулиране работата на лицето върху картинни изображения и разбиране на абстрактни понятия и причинно-следствени връзки, ограмотителни занимания на различни нива чрез вербален и невербален метод, развитие и усъвършенстване на графомоториката придобиване на определени базови понятия като измерване, мярка, форми и цветове.

Психомоторни занятия - стимулиране на общуването и вербалното изразяване, в индивидуални или групови занимания, използвайки звукови и музикални елементи.

Музикални занятия - възприемане на музикални изпълнения, създаване на навик да се слуша музика и да се пее, успокояване и релаксация чрез слушане, изпълняване на любими песни и др.

Рисуване и приложни дейности - рисуване с цветни моливи, водни бои, флумастери, пастели, акварел, темперни бои; дорисуване на липсващи елементи или фрагменти на предмети и обекти; керамика /работа с глина и пластилин/; рисуване /различни техники и материали/; изработка на покани и/или картички за различни тържества, изработка на пана от различни природни и текстилни материали.

Организация на свободното време - разходка на открито, игри в група, индивидуални занимателни игри, рехабилитация на открито.


Обучение за придобиване на умения

  • Обучение за развитие на умения за водене на самостоятелен начин на живот;
  • Водене на бюджет и лични финанси; решаване на проблеми, целеполагане и планиране, възможности за достъп до обществени ресурси, въпреки увреждането;
  • Обучение за придобиване и развитие на умения за отстояване на позиция и преодоляване на усещането за безпомощност; развитие на емпатия и асертивно поведение;
  • Обучение за развитие на умения за общуване и комуникация при деца и лица с увреждания в контекста на различни житейски ситуация - семейно функциониране - разширено семейство, приятелски кръг, в семейство и с близки, в обществени структури и институции и др.

Подкрепа за придобиване на трудови умения

Трудотерапия - активен кинезитерапевтичен метод, при който се ползва системно трудова дейност, съобразена с вида заболяване, фазите му и функционалното и психичното състояние на човека, с цел максимално възстановяване на организма, коригиране на недостатъците в емоционално-волевата сфера, развиване на двигателни умения и формиране на личността чрез развиване на трудови умения. Организацията на трудотерапевтичните мероприятия е свързана неотделимо с индивидуалните възможности на всяко дете и се ръководи от принципа на повторяемост на елементарните умения, за да се усвоят постепенно по-сложни умения.


Дневна грижа

"Дневна грижа" по чл. 15, т. 7 от ЗСУ е дейност за осигуряване в специализирана среда на подкрепа индивидуално и в групи за деца и пълнолетни лица с трайни увреждания в рамките на не по-малко от 4 часа дневно, чрез която се осигурява посрещането на техните ежедневни потребности и свързаните с тях потребности от занимания за развитие на основни умения в зависимост от възрастта и личните нужди на лицата.

Общи дейности, предоставяни в услугата: Дневната грижа осигурява включваща, приемаща и стимулираща развитието среда. Услугата насърчава и подкрепя социалното, емоционалното и културно развитие на всеки потребител като доказателство на това, че всеки човек може да развие потенциала си и да бъде ценен участник в живота на общността.

Мисия: Услугата Дневна грижа подкрепя социализацията и интеграцията на децата и лицата чрез индивидуален подход, съобразен с нуждите и потребностите.

Основни цели и задачи:

  • Подпомагане цялостното развитие и разгръщане потенциала на всеки потребител;
  • Социална адаптация, корекционно - компенсаторна, педагогическа, психологическа и логопедична подкрепа, възпитателна и рехабилита ционна дейност;
  • Осигуряване на постоянна и качествена дневна грижа;
  • Предоставяне на възможности за пълноценно участие в живота на общността;
  • Подкрепа на подхода за ограничаване и недопускане на дискриминацията към децата и лицата с множествени увреждания;
  • Подкрепа и съдействие на лицата и на техните семейства.
Достъпност